Драган Бабић: ВЕЛИЧИНА МАЛИХ СТВАРИ

Преглед продукције кратке приче у 2011. години

[…] Почетком године је пред читаоце стигла збирка Катеначо (Културни центар Новог Сада), којом се Вуле Журић након осам година вратио краткој форми. Истражујући свет кроз књижевност, спорт, историју, музику и поп културу, он га ствара специфичне ликове који су dream team домаћих и светских звезда (Оскар Давичо, Растко Петровић, Славиша Вајнер Чича, Милан Ракић, Чарлс Мингас, Бикс Бајдербек, Гајто Газданов и други). Њих, ипак, овде не прати историјска слава, већ су једноставни људи који се од осталих ликова разликују само по именима. Оно што повезује и изједначава познате песнике и музичаре и непознате избеглице и војнике јесу личне приче и трагедије. Корен тога се може наћи у наслову збирке који на италијанском језику означава засун, фудбалску тактику „бункер“ и олупину, те су протагонисти, сходно томе, окрњени потресним догађајима, у некој врсти изолације, једноставно одбачени или осуђени на заборав. Просторно-временске одреднице прича су разноврсне као и ликови у њима: од Првог светског рата до данас, и од Италије, Африке и Америке до Босне и Србије, увек и свуда важи само једно правило: „Хладно и јако црнило притискало је са свих страна модерног света“. Нарација је испрекидана, фрагментарна, редукована, а основна форма комуникације је дијалог. Спорт је често присутан, или „у позадини“ или путем аналогије погледа на живот у причама „Hora decubitus“ (примери атлетике, гимнастике и фудбала формирају свест протагонисте), „Полка севдах блуз“ (коментаром о рату: „Такмичење у умирању играло се на продужетке.“), „Катеначо“ (кроз једанаест делова се приповеда о (само)убиству спортског новинара на припремама ФК Партизан) и „Power Play“ (изједначава се метод ратних убистава у Босни са повредом хокејашког судије којем клизаљка прелази преко врата). Напослетку, ова збирка представља пандан историјским записима: сусрети наведених ликова делују оствариви и реално, њихова величина је каткад дискутабилна, обични људи постају хероји, а постмодерна ремитологизација, историографска метафикција и пародија достижу нове висине.

„Величина малих ствари: преглед продукције кратке приче у 2011. години“, Повеља, бр. 2, 2012, стр. 153–157.